tirsdag 23. februar 2010

Beanie


Pattern (A.E.):
Make a magic circle crochet loop and make 8 stc single crochet around the loop.
1st round: 2 hdc in each stc = 16 stc
2nd round: 1 hdc, 2 hdc in the next stc, repeat = 24 stc
3rd round: 2 hdc, 2 hdc in the next stc, repeat = 32 stc
4th round: 3 hdc, 2 hdc in the next stc, repeat = 40 stc

Continue crocheting until the beanie is as long as you want it to be.
I used 4 rows of sc at the end to get a firm closure.

If you use a thinner yarn than this super bulky, you'll have to make more stc than 40;
5th round: 4 hdc, 2 hdc in the next stc, repeat = 48 stc
6th round: 5 hdc, 2 hdc in the next stc, repeat = 56 stc


Inspirert av svenskenes OL-lue 2010 er denne "beanien" kommet til.

Den er superrask å hekle med tykt ullgarn eller dobbelt bomullsgarn.

Den blågrønne luen er heklet i dobbelt garn Paris fra Drops design og krok nr 9.
Hjerteluen er heklet i Eskimo fra Drops Design og krok nr 9.
Den gule er heklet i dobbelt Tuva helårsgarn fra Trysilgarn og krok nr 8.



Hvis du har lyst til å prøve deg på noe lignende, så har jeg gjort det sånn:

Alle maskene er heklet rundt begge maskebuene.

Legg opp 8 fm rundt en magisk ring, du kan se her dersom du ikke vet hvordan.
Evt legg opp 4 lm, ta sm til en ring og hekle 8 fm rundt ringen.
Selv syns jeg magisk ring er penere.

- Hekle 2 hst i hver fm - 16 m.
- Hekle 1 hst, 2 hst i neste m osv - 24 m.
- Hekle 2 hst, 2 hst i neste m osv - 32 m.
- Hekle 3 hst, 2 hst i neste m osv - 40 m.

Hvis du bruker tynnere garn eller hekler veldig stramt blir det for lite med 40 m. Da kan du øke videre på samme måte;

- Hekle 4 hst, 2 hst i neste m osv - 48 m.
- Hekle 5 hst, 2 hst i neste m osv - 56 m.

Platten som du hekler bør være litt mindre enn hodet ditt, ellers blir luen for stor.
Men det er nå egentlig en smakssak det og. Eskimo (og Easy) er et svært elastisk garn, så luen bør være litt stram med en gang den er ferdig.

Fortsett til lua har fått den lengden du vil ha, sjøl har jeg brukt ca 2,5 nøster Eskimo på min lue. Til bomullsluene har det gått med to nøster.

De 4 siste omg har jeg heklet i fm for å få en fastere kant.
Avslutt med en kjm og dra tråden gjennom.

Enkelt og greit! Og gjort unna på et par timer.


Det kan være lurt å fôre lua så den blir vindtett, og ellers til sånne som klør av ull.
Kjøp et billig fleecepledd på Jysk, Kid e.a., så har du luefôr til neste år og vel så det.




16 kommentarer:

Monicas sa...

så kul......takk for oppskrift...da ska æ en stakkar tungrodd strikker/hekler prøve seg...go tirsdag

Ingrids Strikkeri sa...

Så gøy den ble Lise;)
Var et kjempeknast og enkelt mønster;)
La inn litt reklame på mitt nye innlegg siden det var du som viste meg vei til dette kvikke mønsteret.
PS!! Jeg er ikke god på hekling - men fikk faktisk til å hekle et norsk flagg i ett med lua;)
Ha en knallkos dag;)
klem

Dennis sa...

Nå vet jeg att även svenskerne kan vara som nordmennen, men vi kan fortfarende vata glada for dere når ni tar gull. Det er ikke samme hetsjakt som det er i Norge. Och jeg orker ikke se når Northug heile jävla tiden skal kommentere vad svenskerne gjör eller ikke gjör. Han borde tenke på sitt eget lopp og ikke på andres :p

Ingrids Strikkeri sa...

Hei igjen Lise;)
Da har jeg lagt inn forklaring under oppskriften i strikkeboken min..Sjekk der hvordan jeg heklet med bytting av farger uten at det forskjøv seg. Vet ikke hvordan man hekler slikt, så jeg håper du forstår det jeg har prøvet å formidle he he..

sunshine ¤ sa...

Så kule luer du lager. Du har en utrolig kreativitet ;-)

Eirin sa...

Veldig stilig! Og så med hjerte på!! ;-)

Hva gjør du, kjære Lise, når det er så kaldt som nå og du ikke vil bruke lue? Du må ikke bli syk altså. ;-)

Alt godt fra Eirin, som synes det er deilig å være tilbake på bloggen igjen. Blir fort en besettelse. ;-)

flisa sa...

Så kjempefin den ble! Takk for mønster!

Muffin sa...

Så tøff! Har ikke sett lua på TV, bare i blogger så nå vet alle hvor lite interessert jeg er i OL :)

Hanne sa...

Etter forrige bloggbesøk hos deg, satt jeg meg sporenstreks ned for å hekle luen, jeg og. Selv da, med dine anbefalinger om å redusere maskeantallet, tenkte jeg som så, at det går sikkert brillefint å gå ned til heklekrok nr 7, og hekle skamstramt. Hah, det er den mest håpløse luen jeg noen gang har sett, om det kan kalles lue det jeg heklet, det minnet heller om en kurv. Og siden jeg heklet så utrolig stramt, er det supervanskelig å rekke opp. Tror jeg skal følge rådene dine til punkt og prikke jeg, for luen er skikkelig søt!
Klem til deg

Tino sa...

Tøff lue, takk for at du deler oppskrift. Denne skal jeg prøve engang.

Ha en fin kveld :)
Klem T

Lovise sa...

Artig lue. Jeg har blitt flinkere til å bruke lue med årene. Husker mange kalde dager da jeg var ung og det ikke var in med luer... Vi frøs nok litt, jeg må innrømme det. ( tør si det nå, for mamma leser ikke blogger )

Guro sa...

Hehe, luefobi ja. Jeg holdt på å fryse ørene av meg i årevis fordi jeg ikke kunne utstå å ha lue på hodet, men jeg har heldigvis kommet over det nå. Da kan jeg også nyte godt av å bruke noen av luene jeg lager Ü God helg!

Torunn sa...

Kjempeflott!! Og takk for oppskrift!

Gry sa...

Takk for mønster! Heklet en i rødt, hvitt og blått i kveld med Easy garn og pinne nr 7 :-)

Anonym sa...

I have a question about your pattern. When you say "continue crocheting until the beanie is long enough" do you mean to keep repeating the "3hdc, 2hdc in the next stc" of the 4th round? Thanks so much and thanks for a beautiful design.

Isabel sa...

Hei!Nå er jeg på 24 masker. Hvordan mener du at det skal økes til 32?