fredag 21. august 2009

Hvordan legge på bokbind

Dette er egentlig en liten spøk :o)
Jeg har nemlig noen venninner som ikke fikser det der med å legge bind på skolebøkene til ungene.

Som sliter seg i håret under den årlige høst-frustrasjonen når de små håpefulle kommer hjem med ranselen full av nye bøker.

Det lages oppskrifter (såkalte tutorials på dårlig norsk) på det meste, så herved presenteres tutorial på "hvordan legge på bokbind"


Plasser boken på papiret, og klipp av sånn at det blir en passelig stor brettekant på hver side.

Når man blir en mer erfaren bokbind-pålegger kan man kutte ned på størrelsen på kanten, men for den uerfarne lønner det seg å ha 5 cm å gå på på hver side.




Legg papiret over boken og brett inn en kant på hver side (motsatt side av bokryggen).

Trikset her er å passe på at boken kan lukkes ;o)





... sånn som dette.







I hver ende av bokryggen klipper du inn et snitt.
Her lønner det seg å klippe skrått inn mot bokryggen, så det ikke blir for mye papir i bretten.





Snittet vil da se omtrent sånn ut.







Så skal hver side brettes. Plasser den siden du skal brette ned mot bordet, og hold den andre opp mot deg.
Lag en brett på hver side.

(her ser du snittet som ble klippet i forrige bilde)




Brett så inn begge endene på motsatt side av bokryggen.











Slik...
...og fest med en liten tapebit.

Snu boken og gjenta på andre siden.






Tadaaa!
Boken er klar!







Enkelt, ikke sant? ;o)

Ha en super dag!




13 kommentarer:

Monicas sa...

du; æ hadde nettopp enn innlegg om dette makkverket...klarer altid å revne oppe igjørnet, men jeg har da vært på nettet å kjøpt en boksokk..skal vise i mitt neste innlegg..men du var jo riktig så flink..ha en flott dag

Hanne Line sa...

Hehe... skjønner heller ikke de som plages med dette. Men hører jo støtt og stadig om de som har panikk i denne legge-papir-på-skolebøkene-tida. Jeg uffer nok sjøl, men det er fordi jeg syns det er kjeeedeeeliiiig.

Flott med en sånn bilde-for-bilde-forklaring.

flisa sa...

Næmmen! Så fint boktrekk også! Hodeskaller og LOVE i skjønn forening! Er det til naturfag, kanskje?

Tino sa...

Haha dette skal jeg vise til min sønn på 16. Han påstår at det er umulig å legge på bokbind (kanskje fordi han da slipper unna og at mamman gjør det i steden taktikk)

God helg!

Sara sa...

Haha, tar du oppdrag ;) ? Eller kanskje du kunne holdt et kurs :) !

/sara

Hanne sa...

Artig innlegg, godt skrevet, jeg trekker på smilebåndet, er jo tross alt erfaren bokbindsmester selv.
Ha en fin uke.

Lene sa...

Ville bare si tusen takk hehe. Har aldri fått til å legge bokbind på hverken mine egne den gangen jeg gikk på skolen selv, eller på bøkene til sønnen min. Men med en mann som jobber borte måtte jeg selvfølgelig til pers i dag... Og med din hjelp har jeg fått det til for første gang i dag :)))

Lise sa...

Flott, Lene! Da er det nok ikke lenge til du kan kalle deg en erfaren bokbind-pålegger, hi hi.

Anonym sa...

Haha, er 14 år, og da mamma har reist bort er jeg nødt til å legge på bokbind selv! Får helt panic!
Det ender nesten alltid opp med at jeg ikke får lukket boken, eller at den blir for slapp. Så nå måtte jeg nesten Google dette. Takk for forklaring, haha :D

Lise sa...

Bra, 14-åring! Tror ikke min 14-åring orker å prøve engang. Godt min lille spøk kom til nytte, he he...

Anonym sa...

1000 takk for ei super forklaring:) Vi måtte nesten ta stein,saks,papir for å avgjøre hvem som skulle ta skjitjobben. Men etter å ha sett den her siden så meldte jeg meg frivillig, selvsagt mot å få en suss i betaling:P

Anonym sa...

En reddende engel du, tusen takk :)

Anonym sa...

Tusen takk.er tolv år og måtte legge bokbind selv!!så jeg gikk på bloggen din å skjønte det etter hvert;-)